Si Tua itu..




Aku pergi ke sebuah klinik swasta..
Sementara menunggu, sekeliling aku perhatikan...
Ramai golongan warga emas yg menanti..
Aku tatap wajahnya, aku renung matanya..
Apa agaknya yg bermain difikiran..

Aku perhatikan seorang tua itu..
Dijarinya masih ada cincin perkahwinan..
Ahh...masih lg dia memakainya..
Pada jari yg tampak sangat tua..
Yg aku fikir, sayangnya dia pada pasangannya
Mungkin kali dia telah duda / janda

Yee...mereka pernah muda..
Entah apa kisah hidup mereka..
Yang pasti mereka pernah muda seusia kita..
Walau pada zaman yg berbeza..
Walau pada persekitaran yang tak sama..
Tapi yg pasti setiap mereka punya kisah..

Kita ni...yang masih muda jiwa remaja..
Yang masih kononnya mencari entah apanya..
Belum tentu kita boleh sampai ke umur mereka..
Belum tentu kita hidup hingga ke tua..

Dunia ni tak ada yang sempurna..
Jauh sekali nak selalu yg indah belaka..
Realiti tak seindah fantasi..
Kadang kita yg tak pernah bersyukur..
Tak pernah hargai masa yg ada..
Tak pernah nak ambil tahu apa adanya..
Yang kita tahu, apa yang kita akan sedar..
Lepas apa yang telah terjadi..

Masa tu hanya mampu tuding jari..
Masa tu cuma mampu kata "Jika itu, jika ini"

Kalau laa aku mampu, aku ingin dengar kisah setiap mereka..
Sebagaimana aku suka dengar kisah hidup mak abah aku..
Sebab aku tahu, mereka pernah melalui yg dinamakan
Perjalanan menuju dewasa..

Kisah yg berbeza setiap seorangnya..
Dan aku pasti, kisah yg diceritakan..
Adalah apa yg tak ingin dilupuskan dari ingatan..
Kisah yg manis2.. Mungkin juga penyesalan dalam hidup..
Setiap kita punya kisah..mencerminkan siapa kita..
Untuk masa lalu, sekarang dan juga masa hadapan..
Kita takkan pernah sama...

Ahh..Si Tua itu, apakah rahsia hidupnya..







No comments:

Post a Comment