10 Sebab kenapa aku menyesal belajar graphic design

Well...aku cuma amatur dalam dunia grafik ni.. terpulang pd yg menilai..
Pilihan itu ada kt tangan kita.. :)

Dipetik dari : VITDAILY

10 tahun dalam dunia Graphic Design, aku akhirnya pasrah dan menyerah kalah. Aku masih ingat ketika aku mula-mula mengenal apa itu graphic, layout, advertising, interactive, illustration, photoshop, semuanya indah. Setelah tamat ijazah, aku melangkah ke industri graphic tanah air dengan semangat yang berkobar-kobar, nak ikut jejak langkah Massimo Vignelli, Andy Warhol, Wim Crouwel dan Erik Spiekermann.
Pengalaman mengajar aku pahit manis industri Graphic Design, yang semakin hari semakin mencabar dan semakin hilang taringnya jika dibandingkan ketika lewat 80an dan awal 90an. Aku baru sahaja menghantar notis 24 jam sebagai graphic designer di salah sebuah syarikat design kecil di sekitar Kelana Jaya, walaupun ramai yang tidak setuju dengan tindakan aku ini. Banyak sebab kenapa aku hilang rasa cinta pada bidang ini. Ini adalah antaranya:

1. Kerenah client yang pelik-pelik (Clients from hell)
Function kami sebagai designer adalah untuk menghasilkan imej baru untuk client berdasarkan brief yang diberi. Kami sudah dilatih bermain dengan warna, konsep, imej dan pengolahan idea. Oleh itu, dengarlah nasihat dan cadangan kami. Apa gunanya hire kami sebagai designer kalau tak nak ikut cadangan dan visual yang kami sediakan. Kami tahu apa yang anda mahukan dan kami boleh bekerja mengikut spesifikasi projek.
Jadi tolonglah jangan bagi idea pelik-pelik dan minta yang bukan-bukan dari kami. Situasi ini sering terjadi jika client yang dibincangkan terdiri dari badan-badan kerajaan. Aku sangat sedih dengan mentaliti orang kita.
“Tak boleh pakai color ni, nanti diorang ingat event pembangkang pulak.”
“Mana gambar Dato’ / Datin / Menteri / Dr?”
“Logo ni kena ikut susunan”
“Boleh tak pakai gambar ni?” Dan besarkan?” (bagi gambar kecil dalam words. Celaka!)
Maka terhasillah visual-visual aneh dan merosakkan mata, seumpama iklan ubat besarkan saiz zakar di facebook, iklan jamu dan ubat jerawat seperti dalam majalah mastika atau design “Gomen” yang lebih mementingkan membodek dan ass-kissing orang atasan dari mesej yang cuba disampaikan dalam visual tersebut.

2. Gaji kecil / Kerja banyak
Perkara ini memang sudah menjadi tradisi dalam industri graphic design di Malaysia. Walaupun dalam resume sudah tertera pengalaman bekerja yang agak memuaskan, kebanyakan company masih akan hire designer dengan gaji untuk fresh graduate. Bayar murah dapatlah hasil murah.

3. Waktu kerja yang tidak menentu
Satu lagi tradisi yang menjadi trademark industri graphic design. Masuk kerja awal, balik lewat, kadang-kadang hingga lewat pagi. Kenapa kami selalu kena stayback? Baca point-point berikutnya.

4. Perangai Boss / Supervisor / Art Director (konon-kononnya) / Client yang sangat menjengkelkan.
Mari aku terangkan dengan teliti apa yang berlaku. Untuk sampai ke tahap final, design yang akan digunakan dalam sesuatu projek advertisement atau campaign atau apa-apa projek yang berkait dengan gaphic design, kami perlu mendapatkan pengesahan atau proceed design daripada mereka-mereka dalam list ini. Memang kami tidak pernah akan mencapai final design dalam masa yang singkat atau dalam rekaan idea yang pertama.
Bila semua perlu ditukar, tambah itu ini, tukar gambar, tukar color, ada sahaja yang tidak kena. Apabila amendment sudah siap, orang-orang yang bertanggungjawab “melepaskan” design kami akan menghilangkan diri, balik awal atau meeting. Jahanam.
Agak mustahil boleh jumpa dengan cepat dan mudah. Yang memeningkan kami, progress mesti on time, kalau lambat, graphic designer yang akan kena maki dulu, walhal progress kerja kami tergendala dek kerana mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab.
Mereka akan maki, marah, kutuk dan bermacam lagi perbuatan yang boleh mencabar kesabaran kami, sedangkan mereka tahu, orang atasan yang patut lebih peka dan membantu kami menyiapkan projek. Biadap.
Maka, berduyun-duyunlah designer berkampung di office kerana nak siapkan projek sebab petang tadi time orang punch out balik, baru design approve, siap ada amendment, esok pagi bos / client nak tengok. Tak ke celaka sungguh perangai mereka ini?

5. Lambakkan freelance designer yang menyediakan servis dengan harga yang langsung tak masuk akal. (Terlalu murah)
Keadaan ini telah menyebabkan industri graphic design negara dipandang enteng, murah dan tiada standard. 10 tahun dulu, upah untuk buat satu muka surat web page pun boleh mencecah sehingga RM500. Sekarang RM100 untuk keseluruhan webpage pun tidak mustahil lagi.
Ada orang pernah tanya aku nak buat logo company, offer aku RM50. Aku tidak semurah itu. Bukan berlagak, bukan takbur tetapi apa gunanya kami berhabis belasan ribu ringgit, bertungkus lumus menceburi bidang ini, dan akhirnya mengambil bayar seciput itu untuk memuaskan hati client yang tahap cerewetnya mengalahkan artis?

6. Tanggapan masyarakat - kerja designer kerja mudah.
Anda semua ingat senang ke nak edit-edit imej? Atau susun typeface? Untuk menyiapkan satu layout yang lengkap pun makan masa, apatah lagi proses sketching dan brainstorming. Bagi mereka mudah sahaja, “edit-edit gambar je.” “ala, kerja korang lukis-lukis je, senang la.” “susun-susun gambar ngan text aku pun boleh, pakai words je.” Kalau aku boleh siku, aku dah siku dah muka masing-masing.

7. Fine Art lagi masyuk dari graphic design.
Aku hanya mampu melihat dengan mata putih, kejayaan rakan-rakan seperjuangan, menempa nama dalam industri seni halus negara kita. Seorang demi seorang muncul dalam exhibition-exhibition artis muda, interview, masuk paper dan TV. Ex student graphic design? Ramai kawan-kawan aku lari bidang, ada yang jadi polis, kastam, imigresen, join industri F&B pun ada. Life is hard.

8. Lambakkan crash course dan CD tutorial yang tersangatlah murah.
Ibarat sayur dipasar. Begitulah murahnya nilai ilmu dan skill dalam industri graphic design. Aku pernah jumpa advertising jual DVD tutorial photoshop, produk tempatan, dimana nilai sekeping DVD tutorial hanya sekitar puluhan ringgit.
Kami berhutang puluhan ribu dengan gomen semata-mata untuk mendapatkan ilmu dah rahsia dunia graphic design, dan mengambil masa hampir sepuluh tahun. Sekarang, mamak buat teh tarik pun dah boleh buat graphic design.

9. Aku benci dengan mentaliti “Tak nampak ciri Malaysia pun design ni?”
Kenapa semua benda nak “nampak Malaysia?”
Ada sebab kenapa kami rujuk pada gaya dan vibe international design. Untuk bersaing dengan industri graphic design dari luar, style dan influence industri kita mestilah sentiasa up-to-date dan mempunyai ciri international. Kau duduk bawah tempurung tahun bila pun, tak tahu lah.

10. Orang kita terlalu sensitif.
Masih ingat iklan raya ala-ala santa claus yang pernah disiar di TV3 sekejap, sebelum kena ban? Iklan pakcik naik beca terbang, bawak budak-budak pusing-pusing satu Malaysia.
Pada pendapat aku, takde pun benda-benda yang boleh merosakkan atau memesongkan akidah umat Islam dalam video tu. Apa yang bertentang dengan agama? Pakcik tu kutuk Tuhan ke? Kutuk Islam? Kutuk nabi? Dia tak pakai pun suit santa claus, ada usung salib ke?
Nampak tak mentaliti orang kita? Cepat gelabah, lebih-lebih lagi hal agama. Kalau kita tengok iklan tu betul-betul, memang kuat mesej  1Malaysia yang cuba ditonjolkan. Point utama aku disini, orang kita masih di belakang, semua benda boleh dipolitikkan, sengaja untuk bersikap over sensitif, dan cenderung melihat perkara yang negatif dalam sesuatu mesej. Benci, benci (sambil ketuk meja dengan suara manja).


Penulis kali ini ialah Mohd Rizal Ramli. Seorang pemikir yang jauh ke depan, hustler, indie film-maker dan orang paling tabah kami pernah jumpa.

Graphic design.. Kalau masa mula nak amek bidang ni..
Semua orang dok mengata..
Kenapa amek grafik?? Kenapa tak bidang sains??
Pendidikan kee??
Jadi peguam kee...cikgu kee..kan lagi terjamin..

Mungkin aku menyesal jugak..
Nape ea...aku tak teruskan bidang sains..
Jadi cikgu kee...peguam kee..dktor kee.. kn knn

Well...tu pe yg org fikir..
Dan ini jalan yg aku pilih...benda yg aku minat..
Buat apa buat sesuatu yg kita tak suka..
Nanti tak ikhlas..apa pown tak jadi..

Masa jadi student..aku amek major advertising..
Kebanyakan student dah diajar..
Utk come out dgn fresh idea..
Dan kebanyakkan idea datang dari luar negara..
Kdg jadi designer ni..
Apa yg kita cuba sampaikan..
Orang tak faham..

Belajar bidang ni mmg banyak kuar duit..
Serius banyak gila...Duit keluar mcm air..
Tidur waktu tak menentu..
Artwork kena campak tu lumrah...
Nangis2 buat kerja pown ada...
Kdg tu sampai give up dah tak terkata..

Ni laa dunia grafik..
Nampak mudah editing sini sana...
Tapi hakikatnya..

Haishhh...designer..
Tak kira laa designer utk graphic kee..
Fashion kee.. Mungkin Industrial kee..
Dah kata designer..
Rasanya semua sama...

=_=

22 comments:

  1. Hi there, I enjoy reading aall of your article post.

    I ike to write a little commrnt to support you.



    Loook into my website: venapro reviews uk

    ReplyDelete
  2. Hello! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
    I'm trying to get myy blog to rank for some targeted keywords but
    I'm not seeing very good results. If you kow oof any please share.
    Appreciate it!

    Look at my website; Information about the UK

    ReplyDelete
  3. Having read this I thought it was rather informative.
    I appreciate you finding the time and energy to put this article together.
    I once again find myself spending way too much time both reading and commenting.

    But so what, it was still worth it!

    Feel free to visit my web site: wartrol review

    ReplyDelete
  4. Join in the Vancouver HCG Weight Loss diet program with Drlederman and live a
    healthier and beautiful life. The increase will remain even after
    you have stopped using the hormone. Keep your HCG drops out of the sun and
    away from sources of heat, and they'll keep for a lot longer.

    ReplyDelete
  5. So if you looking for a Braun Epilator 7681 online this
    post will assist you in your quest to get a wonderful offer on your buy.
    How much time, money and effort do you have to devote to getting rid of unwanted body hair.
    It is by far my favorite health and beauty product ever, hands down.

    my homepage ... braun series 7 790cc-3 - ,

    ReplyDelete
  6. Fine way of explaining, and fastidious piece of writing to obtain facts regarding
    my presentation focus, which i am going to present in institution of higher education.

    Feel free to surf to my website webcamporno

    ReplyDelete
  7. That's a good start to see if it is a taste that you will enjoy.
    Scalp massage promotes hair growth by reducing stress and tension. Tyng Tan and her team of hair specialists have the training and experience for a successful hair transplantation in Singapore.


    Also visit my web blog: Coco-Amo

    ReplyDelete
  8. That's a good start to see if it is a taste
    that you will enjoy. Coconut oil has amazing properties for fighting both internal and external yeast
    infections. Commercial shaving creams usually consist of some sort of animal-based or hydrogenated vegetable-based
    fat, such as stearic acid, chemicals meant to create the
    right texture and p - H, fragrances and dyes, and water.



    my blog - Darian Braun

    ReplyDelete
  9. I shared with Darryl how I was afraid because of the thoughts in my
    mind of what a jellyfish that large could do
    to me, but determined to snorkel and not allow my thoughts of fear to hold me back.
    a coladas at sundown and limbo competitors is smashed by the visibility of
    irritating buccaneers. The highlands used to be a low-risk
    area, but even there you have to be careful and take precautions.


    My blog boom beach hack - http://boombeachhackxz.wordpress.com/,

    ReplyDelete
  10. I constantly spent my half an hour to read this weblog's posts every day along with a cup of coffee.


    My web site ... top online dating sites

    ReplyDelete
  11. Hello there I am so excited I found your web site, I
    really found you by error, while I was browsing on Aol
    forr something else, Regardless I am here now and would just
    like to say thank you for a marvelous post and a
    all round enjoyable blokg (I also love the theme/design), I
    don’t have time to browse it all at the moment but I have bookmarked it and also added your RSS
    feeds, so when I have time I will be back too redad more, Please do keep up the superb jo.


    Here is my webpage; get paid surveys

    ReplyDelete
  12. I enjoy looking through a post that can make men and women think.
    Also, thanks for allowing me to comment!

    My web page - Leather Products

    ReplyDelete
  13. Undeniably imagine that which you said. Your favourite justification seemed to be at the
    internet the simplest thing to keep in mind of. I say to you, I certainly get irked
    even as other people consider concerns that they just do not realize about.
    You controlled to hit the nail upon the top and outlined out the entire thing with no
    need side effect , folks could take a signal.
    Will probably be back to get more. Thank you

    Look into my homepage :: xcams live chat

    ReplyDelete
  14. Why visitors still make use of to read news papers when in this technological globe the whole
    thing is accessible on net?

    Here is my homepage: webcam porno (http://www.sexcams.pippepay.com)

    ReplyDelete
  15. What's up Dear, are you truly visiting this website daily, if so after that you
    will absolutely take pleasant knowledge.

    Look at my page :: adult free chat

    ReplyDelete
  16. I have read so many posts regarding the blogger lovers however this paragraph is genuinely a pleasant
    post, keep it up.

    My blog post: cigarette electronique journal de montreal

    ReplyDelete
  17. Howdy! Do you know if they make any plugins to safeguard against
    hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on. Any recommendations?


    Stop by my page - buy Maximum Shred

    ReplyDelete
  18. Good day! Do you know if they make any plugins to protect against
    hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard
    on. Any tips?

    Feel free to visit my weblog :: philippine real estate listings

    ReplyDelete
  19. Thanks for finally writing about > "10 Sebab kenapa aku menyesal belajar graphic design" < Liked it!

    Feel free to visit my blog post pub table sets ()

    ReplyDelete
  20. Simply wish to say your article is as astounding.
    The clearness in your submit is simply excellent and that
    i could assume you are an expert in this subject.

    Fine together with your permission let me to clutch your feed to stay up to date with impending post.
    Thanks 1,000,000 and please continue the rewarding work.


    Have a look at my weblog; blog

    ReplyDelete
  21. whoah this weblog is great i like reading your articles.
    Keep up the good work! You realize, many people are hunting round for this info, you
    can help them greatly.

    My web blog - togel

    ReplyDelete
  22. At this moment I am going away to do my breakfast, once
    having my breakfast coming yet again to read further news.


    my site ... Davie accident attorney

    ReplyDelete