Surat dari bakal ibu mertua

Dipetik dari "Surat untuk calon menantu perempuan", dari Ustazah Siti Nor Bahyah Mahmood. 


Bismillahirahmanirrahim...
"Duhai gadis yang baru ku kenal,
tahukah kau,dia putraku,
lahir dari rahim suciku,
kupertaruhkan hidupku untuk memilikinya,
anak kesayanganku yang sepanjang hidupnya kubesarkan dengan segenap rasa cintaku.
Duhai gadis pilihan putraku,
ibu harap kau memiliki TANGAN yang lebih lembut dariku..
kerana ibu tak mahu kau melukai putraku.
Ibu harap kau mempunyai SENYUM yg lebih sejuk dariku..
kerana putraku akan datang padamu untuk mencari ketenangan.
Ibu harap kau mempunyai TUTUR KATA yang SEINDAH EMBUN 
kerana ibu tak ingin dia mendengar kata-kata kasar dalam hidupnya.
Duhai gadis pilihan putraku,
jadilah anakku,agar ibu tak pernah merasa kehilangan putraku kerana kehadiranmu".


Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.. 
Sebelum saya terus mengukir kata dalam tulisan ini.. .
izinkanlah saya memperkenalkan diri terlebih dahulu duhai bakal ibu mertuaku….. 

 Perkenalkanlah saya adalah wanita biasa 
dengan keperibadian yang teramat biasa dan dari kalangan keluarga yang biasa sahaja…
 Saya bukanlah Khadijah r.a, 
Seorang wanita yang luar biasa dalam Sejarah wanita Islam…dan teramat Mulia..... 
 Saya bukanlah Aisyah r,a, Seorang yang utama dalam ketakwaannya….. 
 Bukan pula Fatimah Az Zahra yang sangat utama dalam Ketabahannya…….. 
 Tidak pula seperti Zulaikha yang teramat sangat cantiknya.. 
 Apalagi al Khansa yang sangat pandai mendidik mujahid – mujahid kecilnya……. 

 Tapi..Seperti yang saya katakan., saya hanya wanita biasa,… 
 Dengan ketakwaan yang biasa…. Ketabahan yang tak seberapa….. 
 Dan kecantikkan saya pun tak layak di perhitungkan…. 

 Namun ibu,…. Saya adalah wanita akhir zaman,…. 
Yang punya cita – cita, menjadi wanita Solehah… 
 Yang akan berusaha mengabdi pada bakal Suamiku dan juga padamu…..bakal Ibu mertuaku…. 
 Saya bukanlah musuhmu yang hendak merebut perhatian dan kasih sayang anakmu…. 
Tapi saya akan menjadi rakan mu untuk memberikan kasih sayang pada anak mu.. 
Dan kelak pada mujahid – mujahidahku, bakal cucu mu duhai ibu….. 
 Engkau tak perlu bimbang ibu,… Saya tak akan merebut perhatian anak mu… 
 Justeru saya akan menjadikannya lebih taat padamu…. 
Kerana akan saya katakan padanya bahawa…. engkaulah yang utama patut mendapat perhatiannya… 
 Saya pun tak akan marah jika engkau membantu mengatur rumah tangga ku.. 
 Kerana sebagai wanita yang baru bernikah patutlah saya belajar darimu yang berlimpah pengalaman….
 Dan engkau yang lebih tahu keinginan anakmu….. 

 Duhai, bakal ibu mertuaku…. Saya harap kita bisa menjadi rakan yang baik…
 Kerana pernikahan adalah membuka tabir rahasia antara aku dan anakmu… 
 Memerlukan banyak kesabaran untuk menghadapi banyaknya kejutan – kejutan dari perbezaan antara kami…. Saya berharap engkau dapat menjadi penasihat jika ku sedang dalam kealpaan… 
 Menjadi pendegar yang setia saat saya dlm kesusahan…. Kerana sekali lagi saya bukanlah siti hajar yang sabar dalam penderitaan….
 Bakal Menantumu….

credit to : coretan hati

Ya Allah.. Andainya dia baik untukku,
demi duniaku dan akhiratku, Maka satukanlah kami dalam istilah cinta yang akan berakhir dengan pernikahan,
Tapi andainya dia tidak baik demi duniaku dan akhiratku,
Maka pisahkalah kami dalam istilah persahabatan
dan persaudaraan Islam..
Ya Allah... Bila ini bukan masanya, Bila ini belum saatnya...
Jarakkan kami...Pisahkan kami...
Agar kami jauh dari dosa dan perkara sia-sia.
Agar kami tak mengundang murkaMU...
Agar kami dapat lebih menjaga hati..
Allahumma Ameen
Sungguh...hati ini masih ragu-ragu.. Tidak memaksa sesuatu keputusan itu dibuat..
Diri sendiri masih bertatih membetulkan diri..
Ya Allah..apakah yg tersirat disebalik yg terjadi ini..
Tampak mudah luarannya.. tapi hakikatnya..
Aku yakin akan ada sesuatu yg tersimpan. Penat...sungguh aku penat..
Penat dengan sandiwara hati yg melantunkan melodi yang kadang kala aku sendiri tak memahami
Takut sampai satu saat nanti..aku berhenti..
Berhenti memikirkan soal hati..
Akan ku serahkan segalanya pada Ilahi..
Tidak mengharap terlalu tinggi..takut..
Terlalu takut jika jatuh..biarlah akad tertunai..lafaz termetrai..
Aku masih muda...ye..terlalu muda..



3 comments:

  1. ya Allah. ayatnya sngat menyentuh hati.

    ReplyDelete
  2. :')
    Layakkah.
    Tidak ku tahu jauh mana perjalanan sebelum sampai ke lafaz akad.
    Moga dalam menyusuri pengalaman aku tanam dan suburkan agar mekarnya menjadikan aku pasangan yang baik buat si Adam yang telah tercoret namanya buatku. :)
    *panjang pulak komennya. Maaf. Selamat Hari Raya*

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah sahabat.. telah Allah janjikan yang terbaik buat hambaNya kan.. Setiap pertemuan tu pasti ada hikmahnya.. :)

    ReplyDelete