Jari kita.. Tahu kee??...

Hye readers ! ! Sedar tak kita..kenapa selalu cincin perkahwinan/pertunangan 
akan dipakai dijari manis???...

cube test...
Buat seperti gambar dibawah..

1. Cuba buka dan renggangkan ibu jari. Jari ini mewakili kedua ibubapa kita. Ianya boleh dibuka sebab semua manusia akan sakit dan mati.
 Satu hari nanti kedua orang tua kita juga akan pergi meninggalkan kita.

2. Rapatkan semula ibu jari dan buka jari kedua (jari Telunjuk ). 
Jari ini mewakili adik beradik kita yang juga satu hari nanti akan berkawin dan bila dah berkeluarga, mereka juga akan meninggalkan kita.

3. Rapatkan semula jari kedua tu dan buka pula jari kelima (jari kelingking).
 Jari ni mewakili anak-anak kita bila kita dah berkeluarga nanti. 
Kita pun kena menerima hakikat bahawa mereka juga
akan pergi meninggalkan kita bila mereka juga telah berkawin dan berkeluarga.

4. Rapatkan semula jari kelima tu. Sekarang cuba buka jari manis yang kita sarongkan cincin perkahwinan kita tu. Korang mesti terkejut jari manis tu sedikit pun tak mau bergerak dan tak
boleh dibuka langsung. Aneh kan!!! ... 
kerana jari manis lah lambang hubungan suami isteri...  bila dah nikah dan bersatu ianya harus bersama hingga ke akhir hayat. Pelek tapi benar dan itu lah hakikat sebenar cinta sejati yang penuh dengan kasih sayang ... terus bersama hingga ke akhir hayat.

Ibu Jari = Ibu Bapa
Jari ke-2 = Adik beradik
Jari ke-3 = Diri kita
Jari ke-4 = Pasangan hidup kita
Jari ke-5 = Anak-anak kita

Kita renung-renungkan lah tanggungjawab kita bila kita berkahwin nanti.


Tanpa kita sedar dan mungkin juga kita alpa..
Sekadar pengetahuan am..umum dan semua laa..
Sesungguhnya Allah S.W.T Maha Mengetahui.. :) 





6 comments:

  1. hebat kuasa Allah.setiap penciptaanNya indah..dan penuh hikmah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..setiap kejadian tu ada banyak yg tersirat... :)

      Delete
  2. penah juga kawan suruh try buat ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hee...kdg2 tak pasan kan semua ni,,,^_^

      Delete